تحلیل: کانون مطالعات دینی ؛ فلسفی ؛ اخلاقی ؛ حقوقی ؛ سیا سی و ساینسی
Dear viewers !!!
Please use FIREFOX Browser for a better prospect

Filed under: by: عبدالبصیر صهیب صدیقی

بازی سیاسی پاکستان با اذهان جهانیان


تحلیلگر: عبدالبصیر صهیب صدیقی

‏پنجشنبه‏، 2013‏/10‏/17

په گذارش پاک تریبون، سرویس خبری پاکستان، روز پنجشنبه مؤرخ 17 اکتوبر ، نواز شریف صدراعظم پاکستان اظهار نموده است که پاکستان هیچگونه مداخلۀ خارجی را در امور داخلی پاکستان تحمل نمی کند.
در جلسۀ اعضای بلند پایۀ نظامی و سیاسی ، روز پنجشنبه یاداشت های جدی واقعات تروریستی در پاکستان برسی شد و کمک ها و تمویل گروپ های تروریستی در پاکستان توسط دولت های افغانستان و هند مورد ارزیابی قرار گرفت .
این جلسه و. میتنگ بلند پایه در شهر اسلام آباد در حضور و به ریاست نواز شریف صدر اعظم پاکستان دائر شد . مشترکین این میتنگ مهم ،  سرتاج عزیز مشاور امنیت داخلی و خارجی ، چوهدری نثار علی خان وزیر داخله ، جنرال اشفاق پرویز کیانی رئیس ستاد قوت های نظامی ، جلیل عباس گیلانی وزیر خارجه ،  مشاور مخصوص صدراعظم در امور خارجی طارق فاطمی و دایرکتر ای اس ای جنرال ظهیر الحسن ، بودند.
این میتنگ به منظور برسی و بازنگری امنیت ملی پاکستان دایر شده بود و تصامیم مهی در آن اتخاذ شد که بر محور سیاست های دو پهلوی پاکستان سبب افزایش معضلات در منطقه محسوب می گردد تا حل معضلات منطقوی.
در این میتنگ خط اصلی و بارز سیاست حکومت نواز شریف صدر اعظم پاکستان این بوده است که مداخلۀ خارجی در امور پاکستان قابل تحمل نیست.
این میتنگ در استانۀ سفر نواز شریف به امریکا و برنامۀ انتخابات در افغانستان و امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا دایر شده است که از لحاظ سیاست داخلی و خارجی افغانستان اهمیت بخصوص دارد  زیرا در این میتنگ نکات عمده و برجسته اینها اند:
1 ـ پاکستان اعمال تروریستی داخل پاکستان را در کنار هند به افغانستان نسبت می دهد تا توانسته باشد که با این ادعا جریان انتخابات و امضای پیمان امنیتی افغانستان و امریکا را به مشکلات مواجه سازد.
2 ـ در این میتنگ هدف عمده این بوده است که افغانستان در مظان اتهام قرار کیرد تا وجهۀ سیاسی و قانونی دولت افغانستان را مخدوش جلوه دهد .
طوریکه متذکر شدیم پاکستان با راه اندازی این میتنگ سیاسی و نظامی می خواهد به امریکائی ها نشان دهد که پاکستان از طرف هند و افغانستان مورد مداخله قرار گرفته است تا بدین وسیله بتواند که از سیاست مداخله گرانه بر اساس سیاست پنهانی حمایت از طالبان مسلح در برابر دولت افغانستان اذهان را به جا های دیگر منحرف سازد و یا حد اقل انرا مکتوم تر و پوشیده تر سازد.
این میتنگ نشان دهندۀ این امر است که پاکستان هنوز به سیاست عمق ستراتیژیک در افغانستان باورمند است و حاضر نیست که از حمایت طالبان مسلح در برابر دولت افغانستان دست بردارد .
پس به این نتیجۀ محتوم می توان رسید که این میتنگ امید واری دولت افغانستان و شوری عالی صلح افغانستان را در همکاری دولت و حکومت پاکستان به حد اقل تقلیل می دهد که دولت افغانستان و شوری عالی صلح باید متوجۀ این میتنگ و مصوبات آن باشند و آنرا در سیاست داخلی و خارجی در سیاست و اقدامات قانونی در اعادۀ صلح در افغانستان در نظر گیرند و شوری عالی صلح افغانستان و وزارت خارجۀ افغانستان رسماٌ از پاکستان اسناد مداخلۀ افغانستان را در امور پاکستان مطالبه کنند و این ادعای واهی و پوچ را به منصۀ ثبوت رسانند